Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Een steeds vaker gehoorde term is “zoekmachine optimalisatie”, de vertaling van het Engelse “SEO”. Zoekmachine optimalisatie is een steeds breder en complexer wordende aangelegenheid, maar het doel, hoger scoren in de organische resultaten van de zoekmachines, staat nog als een paal boven water.

Geschiedenis

Al sinds de opkomst van de eerste zoekmachines zijn er mensen bezig geweest om zoveel mogelijk bezoekers naar hun site te lokken, bezoekers zijn immers geld waard. De eerste zoekmachines waren nog niet zo slim en dus makkelijk te foppen, bijvoorbeeld door een paar honderd keer het zoekwoord in de achtergrond van de site te verwerken (en het vervolgens dezelfde kleur te geven als de achtergrond, dan hadden bezoekers er vervolgens geen last van). Het kenmerk dat al deze zoekmachines deelden is dat ze alleen keken naar de inhoud van de site. Met de komst van Google veranderde alles, omdat er ook gekeken werd naar  de links die naar een pagina toewijzen.

Google Optimalisatie

Doordat de Google zoekmachine ook keek naar de links die naar een site wezen gaf Google veel betere resultaten dan de andere machines en won het snel marktaandeel. Tegenwoordig gaat ruim 95% van al het zoekverkeer in Nederland via Google. De zoekmachine van Google wordt constant doorontwikkeld om de kwaliteit van de resultaten te garanderen. Waar het tot voor kort vrij eenvoudig was om met automatisch gegenereerde links goede resultaten te boeken, is het tegenwoordig steeds belangrijker om links van hoge kwaliteit te verkrijgen. Sterker nog, Google straft websites nu zelfs af voor het hebben van een onnatuurlijk linkprofiel (denk hierbij aan veel links van sites uit Rusland of China, of juist alleen maar links met hetzelfde woord als linktekst). Met de komst en evolutie van Google is het dus belangrijk om niet alleen een geoptimaliseerde website, maar ook een geoptimaliseerd linkprofiel te hebben.

De komst van Social Media

De laatste stap binnen de evolutie van zoekmachines heeft betrekking op de sociale media. Waar er eerst alleen gekeken werd naar de inhoud van de site, en de autoriteit en relevantie van de site op basis van de inkomende links, spelen sociale signalen sinds kort ook een rol. De “populariteit” van een website is dus een bepalende factor geworden binnen het algoritme van Google, waardoor de SEO puzzel er weer een stukje bij heeft gekregen. Voor een optimaal resultaat binnen de zoekmachines dient men dus rekening te houden met de opbouw van de website zelf, de autoriteit en relevantie van de inkomende links en de populariteit op de sociale media.

Door het steeds complex wordende algoritme is het aan te bevelen om in zee te gaan met een SEO specialist wanneer u zich bezig wilt houden met zoekmachine optimalisatie.