Sociale Media en het Google algoritme

Sociale Media en het Google algoritme

De sociale media zijn de afgelopen jaren een steeds grotere rol gaan spelen op het internet. Bedrijven en websites die hier goed op inspelen kunnen via deze weg vele bezoekers trekken en een goede online reputatie opbouwen.

Als grootste zoekmachine is de opkomst van de sociale media ook niet onopgemerkt gebleven voor Google. De afgelopen jaren is Google dan ook bezig geweest met het integreren van sociale media signalen in het algoritme, een van de vele veranderingen om ervoor te zorgen dat de zoeker de beste resultaten te zien krijgt.

Populariteit

Google gebruikt ruim 200 factoren in de rangschikking van de zoekresultaten. Naast de inhoud van de pagina zijn de relevantie en autoriteit van de inkomende links hiervoor erg belangrijk. Dat een website relevant en betrouwbaar is wil nog niet altijd zeggen dat het ook het beste resultaat geeft voor een bepaalde zoekterm. Google heeft hier nog een extra facet aan toegevoegd, namelijk “populariteit”.

Neem als voorbeeld twee nieuwswebsites die allebei hetzelfde filmpje online zetten en stel voor dat beide websites gelijk zijn qua linkprofiel en on-page factoren, de “conditio sine qua non”.

Eén van de twee nieuwssites deelt het filmpje echter via Facebook, Google + en Twitter en het wordt al gauw opgepikt door de vele volgers en vrienden daarvan die het filmpje op hun beurt weer delen. Google ziet deze “sociale links” naar één van de twee nieuwswebsites en concludeert daaruit dat deze site een beter resultaat is voor mensen die naar dit filmpje zoeken dan de site waarvan het filmpje niet gedeeld is.

Uiteraard is dit een zeer vereenvoudigd voorbeeld maar het is logisch dat sites waar veel mensen via de sociale media voor “stemmen” door middel van het delen van de link, hoger gerangschikt worden dan sites die niet gedeeld zijn.

Elke aanpassing van het Google algoritme wordt natuurlijk aangegrepen door SEO specialisten om de prestaties voor hun klanten te verbeteren, zo ook door ons. Een goede reputatie op sociale media draagt bij aan uw posities in Google, alsmede aan een organische bezoekersstroom via de sociale netwerken zelf.

Door middel van het verzorgen van goede content en sociale media campagnes kan u Twitter, Facebook en Google + naar uw hand zetten.