SEO voor google mobile search

Mobiele SEO

Meer en meer mensen gebruiken hun smartphones en tablets om het internet op te gaan. Men gebruikt deze apparaten normaliter op andere plaatsen (vaak buitenhuis) en de smartphones en tablets hebben een kleiner scherm dan de gebruikelijke desktop op laptop. Waar moeten website eigenaren dan rekening mee houden om ervoor te zorgen dat zij goed gevonden worden en een goede ervaring bieden aan hun bezoekers? In dit artikel enkele zaken om rekening mee te houden voor uw mobiele SEO.

Responsive design vs. een mobiele site

Het debat omtrent SEO voor mobiele apparaten heeft zich de laatste jaren vooral gefocust op de discussie omtrent het gebruik van een mobiele site of een site met een responsive design.

Gelukkig heeft Google zelf recentelijk aangegeven wat zij als de beste gebruikerservaring ziet en heeft het volgende aanbevolen:
 “Google recommends webmasters follow the industry best practice of using responsive web design, namely serving the same HTML for all devices and using only CSS media queries to decide the rendering on each device.”

Google beveelt dus het gebruik van sites met een responsive design aan, ten opzichte van een aparte mobiele site. Het voornaamste voordeel hiervan is dat alle url’s hetzelfde zijn voor mobiel als voor de desktop, hierdoor is het voor Google makkelijk om de linkwaarde van het domein te berekenen, zullen toekomstige links niet verdeeld worden over de verschillende mobiele en niet mobiele url’s en zullen er geen problemen met “duplicate content” ontstaan. Daarnaast hoeft Google niet beide website te bezoeken om nieuwe inhoud te ontdekken en is het voor gebruikers makkelijk om meteen naar het juiste adres te navigeren. Wanneer u de keuze hebt uit responsive design of een mobiele site, kies dan voor het eerste.

Mobiele resultaten zijn lokaal

Wanneer u op uw mobiele apparaat zoekt op Google zullen de resultaten die u voorgeschoteld krijgt vaak meer lokale resultaten bevatten dan op uw laptop. Wanner u immers onderweg bent, dan bent u vaak op zoek naar een locatie. Websites met pagina’s die speciaal gericht zijn op een gemeente hebben daarom meer kans om te scoren op mobiel, iets om rekening mee te houden bij het maken van een nieuwe site

Mobiele links zijn meer waard

Net zoals een relevante link meer waard is dan een niet relevante link, is een link van een responsive of mobiele site naar uw site meer waard wanneer u wilt scoren binnen de mobiele resultaten dan een link van een gewone site.

Dit zijn slechts enkele factoren van mobiele SEO om rekening mee te houden bij het ontwerpen, aanpassen en/of promoten van uw site, en naar verwachting zullen de mobiele resultaten de komende jaren steeds meer gaan verschillen van de desktop resultaten, iets waar wij in ieder geval zeker rekening mee zullen houden!