Artikelmarketing en Gastbloggen.

Artikelmarketing en Gastbloggen.

Een in Nederland veel gebruikte vorm van linkbuilding is artikelmarketing, een linkbuilding methode die afgeleid is van het bekende “gastbloggen”. Beide methoden zijn in Nederland nog steeds erg effectief, wanneer men deze op de juiste manier toepast, en worden veel gebruikt. Beide manieren van linkbuilding hebben hun voor- en nadelen, hieronder vindt u meer informatie over deze manieren van website promotie.

Gastbloggen

Gastbloggen is een veelgebruikte en door Google toegestane methode om meer publiciteit te genereren voor uw website. Het concept is simpel; u bent deskundig op een bepaald gebied en benadert een relevant blog binnen uw vakgebied en vraagt of u wellicht uw kennis mag delen met zijn/haar lezers. In veel gevallen zal de blogger hier, onder bepaalde voorwaarden, mee akkoord gaan.

Hierdoor heeft de blogger makkelijk een goed nieuw artikel voor zijn/haar lezers en hebt u wat extra publiciteit. Naast de directe exposure verwerkt u in het blog een link naar uw eigen website. Op deze manier hebt u nu een link geregeld van een relevante website in een kwalitatieve tekst. Het benaderen van bloggers kan echter veel tijd kosten en vele bloggers willen er meer voor terug dan alleen een goed geschreven artikel, denk hierbij aan een product uit uw webshop, een link terug of een contante betaling.

Een goede linkbuilder kan goed inschatten hoeveel waarde een link van een dergelijk blog heeft en op basis daarvan een goed voorstel doen aan de blogger. Daarnaast hebben goede linkbuilders een goed netwerk opgebouwd waarin zij makkelijk bloggers kunnen benaderen voor een gastblog.

Artikelmarketing

Artikelmarketing is een linkbuilding methode die erg lijkt op gastbloggen, maar het niet is. Waar men bij gastbloggen relevante blogs benadert, gaat dat bij artikelmarketing net wat makkelijker. Er zijn in Nederland tientallen “artikel directories”. Dit zijn websites waarop men, al dan niet tegen betaling, een artikel kan plaatsen. De overgrote meerderheid van deze blogs is algemeen en accepteert artikelen over alle onderwerpen.

Soms worden deze artikelen direct gepubliceerd, in andere gevallen worden deze artikelen op uniekheid gecontroleerd door een beheerder. De inhoudelijke kwaliteit van deze artikelen is vaak niet heel hoog en deze websites staan vol met artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen.

De waarde van deze links is daarom lager dan die in normale gastblogs, maar ze zijn ook een stuk makkelijker te krijgen. Doordat links zo makkelijk te krijgen zijn ligt het in de lijn der verwachting dat Google de komende tijd de waarde van sommige van deze pagina’s zal verlagen.

Privé blognetwerken

Privé blognetwerken zijn eigen artikel directories waar alleen de eigenaar van de site toegang tot heeft en hier gelimiteerde toegang tot verkoopt aan derden. Een goed opgezet blognetwerk kan veel linkwaarde geven aan haar gebruikers, een slecht opgezet blognetwerk zal makkelijk door Google te detecteren zijn, wat zal leiden tot geen/negatieve waarde van de links.

Het gebruiken van een privé blognetwerk is door Google op kleine schaal toegestaan, maar wordt op grote schaal bestraft wanneer Google het doorheeft.

Bovenstaande methoden kunnen allen erg effectief zijn in het promoten zijn van uw website. Let er echter altijd op dat u weet waar u mee bezig bent en elke methode met mate gebruikt. Wanneer u onzeker bent over een goede aanpak, neem dan contact met ons op om uw linkbuilding te laten verrichten door een linkbuilding professional.